Penaja

Teman

Monday, November 1, 2010

HARI MINGGU DI ZOO NEGARA

Ahad semalam, Saya serta suami pergi bawak 'anak-anak' ke zoo negara, Anak-anak segera seramai 3 orang..3 org anak jiran, 1 anak angkat suami saya. Dan 1 adik saya yang pakai baju biru tu....
 lama dah tak pergi jalan nie, (maklumlah orang tak ada kampung ) Ha..ha..

ButirButir tentang Zoo Negara...
Zoo Negara diasas oleh Pengerusi Pertubuhan Zoological Malaysia, Tan Sri Datuk V. M. Hutson pada tahun 1961 dan dibuka secara rasmi pada tahun 1963 oleh Perdana Menteri ketika itu, Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj.
Best jugak lah jalan kat zoo negara banyak juga info yang kami dapat...dan kita akan lebih menyayangi haiwan kan..(bak kate orang tak kenal maka tak cinta)

~GAJAH~

Gajah termasuk dalam kategori haiwan herbivor. Ia menghabiskan 16 jam sehari untuk mengumpulkan makanan. Makanannya terdiri atas sedikitnya  rumput, ditambah dengan dedaunan, ranting, akar, dan sedikit buah, dan tebu.Karena gajah hanya mencerna 40% dari yang dimakannya, mereka harus mengkonsumsi makanan dalam jumlah besar. Gajah dewasa dapat membesar 300 hingga 600 pon (140-270 kg) makanan perhari.
~MEMERANG~
~HARIMAU~
Harimau dikenal sebagai kucing besar, walaupun lebih berat. Harimau jantan memiliki berat antara 180 dan 320 kg dan betina antara 120 dan 180 kg. Di antara subspesies yang masih hidup, Harimau Sumatera adalah yang paling kecil dan Harimau Siberia yang paling besar.
~ZIRAFAH~
Zirafah merupakan haiwan mamalia yang tinggal tempatan kering, Zirafah pula membentuk gabungan ciri-ciri seperti leher yang panjang, lidah, tengkorak, pipi dan bahu yang panjangmembolehkan ia mencapai tinggi dipuncak pokok. Ketinggian melampau zirafah bererti untuk minum ia perlu mengangkangkan kakinya (Sebab tinggi sangat nie)

3 comments:

  1. ala kenapa tak bagi tahu.. nak kirim kan salam kt katak color pink yang ada kt sana... huhuhuh.. ada ke???

    ReplyDelete
  2. penguin hidup lg tak? tde gambar ke lyyn?

    ReplyDelete
  3. kak lyn kata jp lg dia masuk gambar

    ReplyDelete